Praktische informatie m.b.t. verblijf

Als patiënt hebt u wellicht tal van praktische vragen over het leven in het PCM, zoals: "Is er wifi? Kan ik sporten tijdens de vrije momenten? Wanneer kan ik naar huis in het weekend en hoe kan ik in contact blijven met mijn familie en vrienden? Wat als ik niet goed Nederlands begrijp? Is er een televisie op de kamer?  ..."

We hebben hieronder de meest voorkomende vragen/thema's m.b.t. het verblijf opgesomd. Heeft u nog andere vragen, dan kan u die steeds stellen aan uw arts, de sociale dienst of de verpleegkundigen van de afdeling.

Verder zijn er nog een aantal zaken vastgelegd in ons 'ziekenhuisreglement'. Neem het zeker door voor u naar het PCM komt, of ten laatste in het begin van uw opname.

    Taalbijstand

    De medewerkers in het ziekenhuis zijn allemaal Nederlandstalig. Sommigen spreken Frans, Engels of Arabisch, maar dit is niet op alle afdelingen het geval.

    Indien de taalbarrière van die aard is, dat ze een efficiënte behandeling in de weg staat, zal samen met de behandelend arts gekeken worden, welke alternatieven mogelijk zijn.

    Voor ambulante consultaties of specifieke situaties kan er ook een beroep gedaan worden op tolken. Het ziekenhuis heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met het ‘Agentschap Integratie en Inburgering’ m.b.t. sociaal tolken en vertalen.

    De sociale dienst kan een aanvraag indienen tot tolken. Dit dient minimum 2 werkdagen voor de geplande datum te gebeuren.

    Afhankelijk van de aanvraag kan er gekozen worden voor:

    • tolken ter plaatse
    • tolken per video
    • tolken per telefoon

    Een tolk aanvragen brengt een kostprijs teweeg. Binnen ons ziekenhuis is afgesproken dat de patiënt deze betaalt. U kan de opdracht van de tolk terugvinden op uw maandelijkse factuur. 

    Hebt u nog vragen hierover, dan kan u de sociale dienst contacteren.

    Vrijetijdsbesteding

    Op de afdelingen & het domein

    Via de fit-o-meter kunt u aan uw conditie werken, op uw eigen tempo, wanneer u dat wilt. U maakt daarbij gebruik van de fitnesstoestellen op het domein.

    Het buitensportterrein kan ook gebruikt worden om te basketten, te tennissen en volleybal of netbal te spelen; sleutel voor gebruik van buitensportmateriaal ligt aan receptie. Meer uitleg kunt u vragen aan de begeleiding van uw afdeling. Onder begeleiding van het personeel is het ook mogelijk de sportzaal en fitness buiten de therapie-uren te gebruiken.

    Op sommige afdelingen vindt u ook enkele fitnesstoestellen.

    Wie liever een medepatiënt of personeelslid uitdaagt voor een spelletje tafeltennis, biljart of tafelvoetbal kan dit meestal doen op de afdeling zelf.

    Wilt u het rustig aan doen, dan kunt u in de leefruimte gezellig TV kijken, een kaartje leggen of een gezelschapsspel spelen. U kunt ook een rustig hoekje opzoeken om een boek te lezen of bv. aan diamond painting te doen. In de leefruimtes staan er ook computers die u mag gebruiken.

    STIP

    Dat sport en beweging ook goed is voor de geest, moeten we wellicht niet meer vertellen. Hebt u de smaak te pakken en wil u naast het aanbod PMT in uw therapieschema nog meer bewegen en deel uitmaken van een sportclub, aangepast aan uw mogelijkheden, wordt dan lid van STIP. Je proeft er van verschillende sporten (bv. badminton, dans, voetbal, zwemmen, netbal, tafeltennis, yoga).

    STIP is toegankelijk voor patiënten en ex-patiënten van PCM, maar ook voor cliënten uit de geestelijke gezondheidszorg in de regio Menen, Kortrijk en Waregem.

    De activiteiten vinden plaats in de sportzaal van het PCM. Welk moment in de week is afhankelijk van het aanbod. Ter afsluiting van een reeks is er vaak een competitiedag waar u vrijblijvend kunt aan deelnemen.

    Tijdens uw opname kunt u zich gratis inschrijven via de dienst psychomotorische therapie. Anderen betalen € 15,- voor een jaar lidmaatschap (incl. verzekering). U kan dit bedrag volledig terugkrijgen via de ziekteverzekering.

    Meer info: 056 52 14 51 (en vragen om door te schakelen naar PMT). 

    Verlaten van het ziekenhuis

    Afhankelijk van de fase in uw behandeling en uw persoonlijke situatie is het mogelijk om op bepaalde momenten dat er geen therapie is even naar buiten te gaan om persoonlijke boodschappen te doen, naar de kapper te gaan, een koffie te drinken met bezoek, met naar de kinderen een speelpleintje in de buurt gaan …

    Hiervoor verwijzen we naar de afdelingsregels en de afspraken met uw team. Het kan ook gebeuren dat er door overmacht (bv. corona-maatregelen) uitzonderingen zullen gelden op bestaande afspraken.

    Patiëntenvervoer

    In het kader van patiëntenvervoer is het belangrijk te weten dat:

    • bij vervoer in het  kader van opname en ontslag, u in principe zelf in staat voor de organisatie en de kosten;
    • in het kader van intercampus vervoer (bv. u dient tijdens uw verblijf op consultatie te gaan naar een algemeen ziekenhuis) we bij voorkeur ook vragen om dit vervoer zelf te organiseren. Indien dit niet haalbaar is, dan regelen wij dit als ziekenhuis voor u.

    Tarieven voor patiëntenvervoer zijn wettelijk bepaald. Indien u meer informatie wenst, kunt u contact opnemen met de sociale dienst.

    Wist u dat:

    • AZ Delta Campus Menen op wandelafstand van ons ziekenhuis is.
    • U ook gebruik kan maken van het openbaar vervoer. Er zijn vlotte bus- en treinverbindingen.
    • U vaak ook kan rekenen op familie en vrienden in het kader van vervoer.

    Naar huis

    Naar huis op weekends en feestdagen

    • Als algemene regel en als de gezondheidstoestand dit toelaat, kunt u, in overleg met het team, op weekend gaan van de zaterdagnamiddag 14u tot de zondagavond 19u30, en thuis zijn op feestdagen. U kunt ook zonder overnachting op ofwel zaterdag, ofwel zondag naar huis van 9u tot 19u30.
    • Uitzonderingen op deze algemene weekendregeling moeten met melding van de reden, voorafgaandelijk worden besproken met de toegewezen verpleegkundige. Op die manier kan de vraag in het team worden besproken. U wordt zo snel mogelijk van de beslissing op de hoogte gebracht.
    • Tijdens periodes van extra corona-maatregelen kunnen de modaliteiten m.b.t. het verlaten van het ziekenhuis ingeperkt worden. Dit kan steeds nagevraagd worden op de afdeling, maar het wordt ook gecommuniceerd op interne informatieschermen (ook op de televisies in de kamer te zien op kanaal 2000) en op de website (COVID-corner).

    Televisie

    In de gemeenschappelijke leefruimtes bevinden zich één of meerdere televisietoestellen. Patiënten spreken onderling af naar welke zenders wordt gekeken, met respect voor elkaar.

    Op alle slaapkamers hangt er één televisietoestel. Het toestel kan niet bediend worden zonder specifieke toestelgebonden afstandsbediening.

    • Eénpersoonskamer: € 20,- waarborg voor het bakje en € 1,50 per ligdag huurprijs voor de TV.
    • Tweepersoonskamer: € 20,- waarborg voor het bakje en € 1,50 per ligdag per persoon huurprijs voor de TV.

    Beslist u in een tweepersoonskamer geen afstandsbediening te nemen, maar heeft uw kamergenoot  wel een afstandsbediening, dan hebt u in principe geen zeggenschap over de programmakeuze. (U betaalt dan ook geen huur voor de televisie.)

    Hebt u een afstandsbediening, maar uw kamergenoot niet, dan mag u alleen beslissen over het TV-gebruik.

    Hebt u beiden een afstandsbediening gevraagd, dan moet u afspraken maken met uw kamergenoot over de zenderkeuze en het gebruik van de TV. Het spreekt voor zich dat u ook in de andere gevallen, afspraken kunt maken met uw kamergenoot.

    Mogen wij u vragen respect te hebben voor elkaar: zo beperk je best het volume, hou je rekening met de nachtrust en met de behoeftes van de medepatiënten.

    U kunt de afstandsbediening vragen aan de verpleegpost. U dient het bakje ten laatste de dag van uw ontslag terug te bezorgen aan het team. Verliest u de afstandsbediening of hebt u ze beschadigd, dan wordt de borgsom niet terugbetaald. Draag er dus goed zorg voor.

    Computer & wifi

    • Gebruik van een eigen computer kan, indien vooraf afgesproken met het behandelend team. 
    • Er is gratis Wi-Fi beschikbaar in de leefruimte op de afdelingen en op de kamers. Paswoord te verkrijgen bij de begeleiding.
    • Defecten, schade of ontvreemding kunnen niet verhaald worden op de directie, personeel of medepatiënten.

    Elektrische toestellen

    • Indien u eigen elektrische toestellen, laders, nachtlampjes of verdeeldozen wenst te gebruiken op de afdeling/op uw kamer, vraagt u hiervoor eerst goedkeuring aan de hoofdverpleegkundige. De toestellen moeten voldoen aan alle veiligheidsnormen. Om veiligheidsredenen is het verboden om eigen apparaten te gebruiken die warmte produceren (bv. broodrooster, microgolf, wafelijzer, waterkoker, koffiezet …).
    • Het ziekenhuis is niet aansprakelijk voor eventuele schade aan of door gebruik van eigen elektrische toestellen.

    Opbergruimte

    • In uw kamer hebt u een grote kast ter beschikking die kan afgesloten worden met een elektronische sleutel. Op deze manier kunt u uw persoonlijke spullen die u niet kunt missen in het ziekenhuis (zoals gsm, tablet, kleingeld …) toch veilig opbergen. Tip: bewaar er ook uw afstandsbediening van de televisie als u niet op uw kamer bent.
    • U kunt de sleutel vragen aan de verpleegpost. Er wordt een waarborg van € 25,- aangerekend, die u vanzelfsprekend terug krijgt als u de sleutel bij uw vertrek terug inlevert. Er wordt geen huurprijs hiervoor aangerekend.

    Telefoneren

    • U kunt zelf bellen tot 22u30. Uw familie of vrienden kunnen u tot 20u telefonisch bereiken via het algemeen nummer van het psychiatrisch centrum 056 52 14 51 of via het rechtstreekse nummer van uw afdeling (zie info zorgdivisies). Er wordt gevraagd om niet op te bellen tijdens de therapie-uren, tenzij voor dringende gevallen.
    • Gebruik van de eigen GSM kan, tenzij er tegenindicaties zijn. We vragen wel enkele elementaire beleefdheidsregels in acht te nemen. Zo is het de bedoeling dat u discreet belt en uw medepatiënten niet stoort. U zet uw gsm ook af tijdens de therapie-uren.
    • Het ziekenhuis kan niet aansprakelijk gesteld worden voor verlies of diefstal van uw gsm. Laat hem dus niet onbewaakt achter op de afdeling of op uw kamer.

    Briefwisseling

    • Personen die u een brief willen sturen tijdens uw verblijf in het PCM, kunnen schrijven naar:
      • Psychiatrisch Centrum Menen (PCM)
      • Uw naam en eventueel zorgdivisie
      • Bruggestraat 75
      • B-8930 Menen
    • De briefwisseling wordt elke morgen op de zorgdivisies afgegeven vanaf 10u30.
    • Brieven die u wilt versturen, mogen voldoende gefrankeerd afgegeven worden aan de receptie aan de hoofdingang.

    Kapper & Pedicure

    Er is geen kapper verbonden aan het PCM. De patiënt kan zelfstandig of met hulp van familie naar de kapper gaan. Overleg hiervoor met de verpleging.

    Indien u een pedicure nodig hebt, maar u kunt zelf de verplaatsing niet doen, dan kunt u via de verpleging een afspraak laten regelen. Tarieven zijn na te vragen via de verpleging.

    Huisdieren

    De wetgeving verbiedt huisdieren in alle gebouwen van gezondheidsvoorzieningen, en dit om medisch-hygiënische redenen. We vragen ook aan bezoekers om geen huisdieren, bv. honden, mee te brengen. Enkel erkende assistentie-honden, aan de leiband, worden toegelaten op het domein.

    Hebt u een probleem i.v.m. de opvang van uw huisdier(en) tijdens uw verblijf in het ziekenhuis, neem dan contact op met de sociale dienst. Zij kunnen mee helpen zoeken naar een oplossing. 

    Online bestellingen

    Het laten leveren van online bestelde goederen in het ziekenhuis is niet toegelaten vanwege de praktische problemen die dat met zich mee brengt. Koerierdiensten hebben niet de tijd om te wachten tot de patiënt zich naar de receptie kan begeven om de bestelling in ontvangst te nemen. We willen ook problemen met betalingen vermijden. Er is bovendien geen ruimte om pakjes voorlopig te stockeren aan de receptie.

    We vragen daarom om online bestellingen bij vrienden of familie te laten toekomen of in speciale leverpunten waar u zelf, of uw familie, het pakje kan afhalen. Enkel in specifieke gevallen kunnen uitzonderingen worden toegelaten, op voorwaarde dat dit besproken en goedgekeurd werd door de medewerker van de sociale dienst van uw afdeling.

Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now

×