Online hulpverlening

Internet is niet meer weg te denken in onze samenleving. Surfen en ‘online zijn’ behoren tot onze dagelijkse activiteiten. Heel wat diensten zijn reeds online te vinden. Denk maar aan online shoppen, boodschappen doen online, afspraken maken online …

Ook binnen de geestelijke gezondheidszorg is er de laatste jaren heel wat online informatie en dienstverlening te vinden.

Binnen PCM willen we deze online tools implementeren in onze dienstverlening om zo nog meer in te spelen op de noden en wensen van de hulpvragers. 

Online tools in het PCM

Beeldbellen

Tijdens de eerste golf van de coronacrisis ging de hele maatschappij massaal aan het 'videobellen'.

Videoconferences op het werk, vanop afstand les volgen, samen online aperitieven met de vrienden, eens Facetimen met opa en oma ...

Plotseling ontdekten we allemaal de voordelen van elkaar ook te kunnen 'zien' terwijl we bellen. We voeren vaak ook niet enkel meer 'een gesprek'. We geven onze contacten een 'inkijk' in ons leven en gaan ook vanop afstand dingen samen doen terwijl we 'aan de lijn hangen', zoals koken, eten, hobby's uitoefenen ...

De meerwaarde die videobellen of 'beeldbellen' kan hebben in het zorgproces, was al langer gekend bij een kleine groep pioniers, maar nam een echte vlucht toen we allemaal fysiek afstand moest nemen van elkaar door een klein, gemeen virus.

Onze mobiele teams Impact en Amphora, maar ook onze residentiële afdelingen maken nu geregeld gebruik van ‘beeldbellen’. We zien het in het kader van ‘Blended Help’. Dit is een combinatie van offline- (face-to-face) en online-hulpverlening. Dit houdt in dat je als hulpverlener de verschillende middelen inzet om de patiënt of cliënt te begeleiden in zijn traject. Zorg op maat staat hierbij voorop.

Videobellen is voor ons nooit een ‘alternatief’ geweest voor fysieke contacten. Persoonlijk contact is en blijft belangrijk, maar er zijn situaties waar het van groot belang kan zijn om de patiënt of cliënt ook te kunnen bereiken via videobellen.

Lees het interview met Ann en Klaas over beeldbellen in het PCM.

Wilt u weten hoe u moet beeldbellen, bekijk dan onze instructievideo. 

Online dagboek

Het Online Dagboek is een online applicatie die kan ingezet worden in combinatie met face-to-face therapie. Tijdens het behandelingstraject kan de patiënt/cliënt bepaalde parameters registreren en bijhouden via dit online hulpmiddel.

De inhoud van de dagboeken wordt op maat aangepast aan de hulpvraag en kan gaan over diverse thema’s bv. piekeren, stemming, alcohol, etc.  Op deze manier kan het online dagboek helpen om tot bepaalde inzichten te komen en de evolutie mee op te volgen. Deze tool wordt momenteel vooral ingezet in de dagkliniek de Pendel, maar wordt later uitgebreid naar andere afdelingen.

Deze tool wordt momenteel vooral ingezet op het daghospitaal maar wordt later uitgebreid naar andere afdelingen.

Websites & apps

Voor een overzicht van betrouwbare, degelijke websites en apps m.b.t. de geestelijke gezondheid verwijzen we u graag door naar de website www.onlinehulp-apps.be

Via een uitgebreide zoekfunctie kunt u op zoek gaan naar de meest toepasselijke website/app voor u.

Deze website wordt regelmatig aangevuld, zeker de moeite dus om deze in de gaten te houden.

Enkele websites/apps die wij aanbevelen zijn:

Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now

×