Centrale inschrijving geplande opnames

Een jaar geleden zijn we in het PCM gestart met het centraliseren van een deel van de administratieve inschrijving van patiënten. Vroeger werd de volledige afhandeling van geplande opnames uitgevoerd door verpleegkundigen op de afdeling zelf. Tijdens een opname moet er naast het echte onthaal en toelichting over de behandeling, heel wat administratie afgehandeld worden. Het is net dat laatste stuk dat gecentraliseerd werd.

Bij een geplande opname gaat de patiënt nu eerst langs bij één van onze onthaalmedewerkers. Daar wordt hij/zij officieel ingeschreven en wordt het administratieve luik in orde gebracht. De patiënt krijgt uitleg over een aantal aspecten van de opname en vertrekt dan met de nodige informatiebrochures naar de zorgdivisie waar de verpleegkundigen het overnemen van de onthaalmedewerkers.

Op de afdeling is er nu meer tijd beschikbaar om in te spelen op de individuele noden en vragen van de patiënt. Dit komt de kwaliteitsvolle zorg ten goed.

In de algemene ziekenhuizen is dit principe al goed ingeburgerd, maar in kleinere psychiatrische ziekenhuizen is dit nog niet altijd het geval.

De evaluatie na één jaar is positief. Onthaalmedewerksters Evelyne en Cynthia bevestigen:

“Ons team bestaat uit vijf onthaalmedewerkers. Ieder van ons heeft zijn vaste ‘opnamedag’.

Deze uitbreiding van ons takenpakket geeft ons veel voldoening. We komen op een andere manier in contact met patiënten. De mensen die hier opgenomen worden, zijn meestal toch wat onwennig en emotioneel. We zijn vaak het eerste gezicht dat ze zien als ze hier binnen komen. De patiënten warm ontvangen en gerust stellen maakt deel uit van onze job.

Een goede registratie van alle administratieve gegevens is noodzakelijk om latere problemen te vermijden. We ontlasten hiermee eveneens de verpleegkundigen van de afdeling. Ook van hen krijgen we positieve feedback.”

Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now

×